Share:


Consulting skills of employees: expression and development problems

    Rasa Smaliukienė Affiliation
    ; Renata Korsakienė Affiliation
    ; Romas Prakapas Affiliation

Abstract

Presented paper aims to reveal the problems related to the development of employee consulting skills. Authors introduce and discuss various theories related to professional, social and cognitive skills. The paper provides the results of the survey, which allow us to disclose how respondents react to the consulting activity, how they perceive the skills in the consulting process. Obtained results allow the authors to conclude that the value of the consulting is not perceived adequately by all respondents and the lack of the holistic mindset towards the consultant competencies exists. From the practical standpoint the paper allows us to indicate the skills, which require further development.


Article in Lithuanian.


Darbuotojų konsultaciniai gebėjimai: raiška ir ugdymo problemos


Santrauka. Straipsnyje siekiama atskleisti problemas, susijusias su darbuotojų konsultacinių gebėjimų ugdymu. Autoriai pristato ir aptaria įvarias teorijas, susijusias su profesiniais, socialiniais ir kognityviais gebėjimais. Straipsnyje pateikiami tyrimo, leidžiančio atskleisti, kaip respondentai vertina konsultacinę veiklą, kaip jie suvokia gebėjimus konsultavimo procese, rezultatus. Gauti rezultatai leidžia autoriams teigti, kad visi respondentai nevienareikšmiškai suvokia konsultavimo vertę, stokojama holistinio požiūrio į konsultanto kompetencijas. Praktiniu požiūriu straipsnis leidžia identifikuoti gebėjimus, kuriuos reikia toliau ugdyti.


Reikšminiai žodžiai: profesiniai gebėjimai, socialiniai gebėjimai, kognityvūs gebėjimai, kompetencijos.

Keyword : professional skills, social skills, cognitive skills, competencies

How to Cite
Smaliukienė, R., Korsakienė, R., & Prakapas, R. (2010). Consulting skills of employees: expression and development problems. Business: Theory and Practice, 11(1), 12-19. https://doi.org/10.3846/btp.2010.02
Published in Issue
Mar 15, 2010
Abstract Views
526
PDF Downloads
262
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.