The influence of market concentration on the results of enterprise commercial activities
Abstract
Under the conditions of intense competition, concentration is a strategy, allowing an enterprise to stay competitive in the market. In spite of its importance, the influence of concentration on the results of commercial activities of particular enterprises and industries has not been thoroughly investigated. The correlation − regression analysis has revealed a strong relationship between the industrial activities’ concentration and the financial activities, overall profitability and sales income. The calculated dependences may be used in managing concentration processes.
Article in Lithuanian.
Rinkų koncentracijos įtaka komercinės veiklos rezultatams
Santrauka. Aršios konkurencijos sąlygomis viena iš strategijų, leidžiančių sėkmingai veikti rinkoje, yra koncentracija. Nepaisant jos svarbos, dar per mažai nagrinėjama koncentracijos įtaka tiek įmonių, tiek pramonės veiklų komercinės veiklos rezultatams. Pramonės veiklų koncentracijos įtakos, finansinės veiklos aktyvumui, bendrajam pelningumui bei pardavimo pajamoms ko-reliacinė regresinė analizė parodė, kad ryšys yra labai stiprus. Apskaičiuotas priklausomybes galima naudoti koncentracijos procesams valdyti.
Keyword : concentration of industry, concentration measurement, criteria of commercial activities, multicriteria evaluation methods, correlation − regression analysis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.