Share:


An airman's personal attitude: pilots’ point of view

Abstract

The purpose of this study was to examine airline pilots’ own formulation of desirable non-technical skills. Qualitative and quantitative methods were used to identify the pilot community's own perception of desirable personal attitudes. Group interviews formed the basis for developing statements. A sample consisting of 174 pilots were questioned on their perception of desirable attitudes. The major finding indicated clusters of attitudes pilots perceived as desirable. The attitudes pilots called attention to were intimately linked to the concept of airmanship. Factor analysis revealed at least four factors in pilots’ conception of desired personal attitudes of an airman: “knowledge”, ‘flying skills’, ‘CRM’, and ‘self-awareness’.


Pilotų požiūris į asmenines piloto savybes


Santrauka. Šio tyrimo tikslas buvo išanalizuoti oro linijų pilotų suformuluotus reikalingus netechninius gebėjimus. Kiekybiniai ir kokybiniai metodai buvo naudojami tam, kad būtų atskleisti pačių pilotų labiausiai vertinami gebėjimai. Teigiamiems gebėjimams nustatyti buvo apklausti 174 pilotai. Nustačius tam tikras gebėjimų sritis paaiškėjo, kad geriausiai pilotai vertino tuos gebėjimus, kurie yra susiję su skraidymu. Buvo atskleisti keturi labiausiai pilotų vertinami faktoriai: žinios, skraidymo įgūdžiai, CRM ir savikontrolė.


Reikšminiai žodžiai: oro linijospožiūriselgesio rodiklisfaktorių analizėCRMpilotai.


First published online: 13 Jan 2012

Keyword : airline, attitude, behavioural marker, factor analysis, CRM, pilots

How to Cite
Nergård, V., Hatlevik, O. E., Martinussen, M., & Lervåg, A. (2012). An airman’s personal attitude: pilots’ point of view. Aviation, 15(4), 101-111. https://doi.org/10.3846/16487788.2011.651789
Published in Issue
Jan 13, 2012
Abstract Views
787
PDF Downloads
1096
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.